BLC در دوربين مداربسته / كاربرد مانيتور صنعتي در دوربين مدار بسته

BLC در دوربين مداربسته / كاربرد مانيتور صنعتي در دوربين مدار بسته

BLC در دوربين مداربسته يك مكانيزم بهبود دهنده تصوير است كه از آن براي تنظيم نور در تصاوير دوربين مدار بسته استفاده مي شود. اصطلاح BLC مخفف سه واژه Back Light Compensation به معناي “جبران ساز نور پس زمينه” است.

BLC چه زماني كاربرد دارد؟

ديافراگم دوربين مداربسته حفره اي است كه با توجه به ميزان نور محيط باز و بسته مي شود. در صورت زياد بودن نور محيط ديافراگم بسته مي شود و اجازه ورود نور كمتري به چيپ تصوير را مي دهد (تا تصوير اشباع نشود). اين كار البته ميتواند در برخي محيط ها مشكلاتي هم براي ما ايجاد كنيد.

يك اتاق را فرض كنيد كه داراي يك پنجره پر نور است. ميزان نور پنجره باعث خواهد شد ديافراگم دوربين بسته شده و تصوير داخل اتاق كاملا تاريك باشد. براي رفع اين مشكل از مكانيزم BLC استفاده مي كنند.

BLC چطور كار مي كند؟

نحوه عملكرد BLC بسيار ساده است. اين مكانيزم در محيطهايي كه داراي اختلاف سطح نور است محيط كم نور تر را به عنوان محيط مرجع در نظر مي گيرد. به اين ترتيب بدون توجه به نور پنجره در مثال بالا ديافراگم دوربين را به اندازه اي باز مي كند تا محيط داخلي روشن به نظر برسد. البته اين كار يك مشكل و يك محدوديت دارد. مشكل اين خواهد بود كه پس از باز شدن ديافراگم دوربين تصوير پنجره كاملا اشباع خواهد شد (به صورت كاملا سفيد در خواهد آمد). محدوديت نيز در ميزان باز كردن ديافراگم است. هرچه ديافراگم بيشتر باز شود قسمت بزرگتري از تصوير اشباع خواهد شد پس در باز كردن ديافراگم محدوديت وجود دارد و الزاما نميتوان از اين طريق محيط كم نور را كاملا پر نور كرد.

با وجود محدويت و اشكال موجود در مكانيزم BLC استفاده از آن به علت سادگي و كم هزينه بودن بسيار رايج است. براي رفع دو اشكال گفته شده از مكانيزم WDR استفاده مي شود.

دوربين پين هول

هايك ويژن

 

 

كاربرد مانيتور صنعتي در دوربين مدار بسته

در سيستم هاي نظارتي، توجه به اندازه صفحه نمايشگر از اهميت بسيار زيادي برخوردار است و متاسفانه اغلب ناديده گرفته مي شود. اما به طور كلي مي توان گفت هر چه تعداد دوربين ها در يك پروژه بيشتر باشد به مانيتوري با صفحه نمايش بزرگتر احتياج خواهيد داشت. براي مثال مشاهده تصاوير 30 عدد دوربين مداربسته در يك نمايشگر 15 اينچي كاري سخت و بعضا غير ممكن است و كاربر را با مشكل مواجه مي كند. در ادامه در مورد كاربرد مانيتور صنعتي در دوربين مدار بسته صحبت مي كنيم.

 

انواع مانيتور صنعتي در دوربين مدار بسته

نمايشگر ها يا مانيتور هاي مورد استفاده در تجهيزات مدار بسته را مي توان به دو دسته زير تقسيم بندي نمود:

  1. مانيتور هاي دفتري يا اداري: براي كاربري هاي اداري بهتر است از مانيتور هاي معمولي استفاده نمود كه از لحاظ هزينه نيز مقرون به صرفه تر بوده و نياز كاربر را نيز برطرف مي كنند. البته اين مانيتور ها تنوع بالايي داشته و در مدل هاي مختلفي توليد مي شوند. توصيه مي شود براي انتخاب بهتر به نوع كاربري، نوع دوربين هاي مورد استفاده و همچنين كيفيت و كنتراست دلخواه توجه نماييد.
  2. مانيتور هاي صنعتي: مانيتور هاي صنعتي معمولا بسيار مقاوم بوده و بدنه آنها از جنس فلز است. همچنين اين مانيتورها در اندازه هايي بيشتر از 14 اينچ توليد مي گردند.

 

 

كاربرد مانيتور صنعتي دوربين در مدار بسته

مانيتورهاي صنعتي در واقع تلويزيون هاي بزرگي هستند كه در مشاغل و صنايع مختف از جمله  سيستم هاي نظارتي مداربسته مورد استفاده قرار مي گيرند. به طور كلي براي آنكه امكان مشاهده تصاوير به صورت زنده يا ذخيره شده در دستگاه ضبط DVR يا NVR را داشته باشيد نيازمند يك مانيتور يا نمايشگر هستيد.

 مانيتورهاي صنعتي از زمره جديدترين تكنولوژي نمايشگر هاي صفحه تخت هستند و از جمله كالاهاي مورد نياز و رايج در صنايع مختلف به شمار مي روند. اما به دليل قيمت بالايي كه دارند، كمتر مورد توجه قرار گرفته اند. مانيتور هاي صنعتي با مانيتور معمولي موجود در بازار از بسياري جهات متفاوت هستند، كه مي توان به كنتراست و درخشندگي بالا، كنترل و مديريت مانيتورها از طريق نرم افزار و امكان استفاده ي طولاني مدت از آنها اشاره نمود.

 

 

خصوصيات مانيتور هاي صنعتي:

  1. كاركرد 24 ساعته: اغلب در برخي از مشاغل مانيتورها به دليل حجم كاري بالا به صورت مدام روشن هستند. مانيتور هاي معمولي نمي توانند به صورت 24 روشن باشند و كاربر را با مشكلاتي از قبيل گرم شدن بيش از حد، سوختن برد و …مواجه مي كنند.
  2. استاندارد حفاظت(IP): در انتخاب مانيتور هاي صنعتي بايد به اين نكته توجه نمود كه داراي استاندارد IP باشند. تجهيزاتي كه بر اساس استاندارد IP ساخته شده اند در برابر نفوذ آب و گرد و غبار مقاوم بوده و آسيب كمتري مي بينند.
  3. پشتيباني از پورت هاي ورودي/خروجي مختلف: مانيتور هاي صنعتي از پورت هاي تصويري متعددي پشتيباني مي كنند. از جمله پورت هاي ورودي تصوير مي توان به ورودي تصوير HDMI و VGA اشاره نمود.
  4. قابليت تازه سازي تصوير نمايشگر: خصوصيت بارگزاري و رفرش تصوير در مانيتور صنعتي باعت ميشود پيكسل ها كيفيت خود را حفظ كنند و در نتيجه تصوير با كيفيت بهتر ارائه مي دهند.

 

 

تفاوت ميان ويدئو وال و مانيتور صنعتي

ويدئو وال ها سيستم هاي نمايشي عريض و به هم چسبيده اي هستند كه تصاوير را به صورت يكپارچه به نمايش مي گذارند. بايد بدانيد كه اين نمايشگر ها با مانيتورهاي صنعتي تفاوت هايي دارند و نبايد آنها را به جاي هم اشتباه گرفت. در زير به برخي از تفاوت هاي آن اشاره مي كنيم:

  1. قاب نمايشگرهاي ويدئو وال بسيار نازك بوده و فاصله ميان مانيتورها بين 3 تا 5 ميلي متر است. چيدمان مانيتورها در كنار هم به ابعاد تصوير مورد نظر بستگي دارد و تعيين مي كند كه به چند عدد مانيتور نياز مي باشد.
  2. مانيتور هاي صنعتي اما قاب پهن تري داشته كه اندازه بين 2.5 تا 4 سانتي متر دارند و مانند ويدئو وال قابليت انطباق با چند مانيتور را ندارد.
  3. نمايشگر ويدئو وال از زاويه ديد بسيار گسترده اي برخوردار است و توانايي نمايش يكپارچه و يا به صورت جداگانه تصاوير را دارد كاربرد ويدئو وال بيشتر در فرودگاه ها، مراكز نظارتي، استوديوهاي پخش تلويزيوني و مراكز كنترل شهري است.

تياندي

دوربين مداربسته حارس

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد